Diabetes in de kerstvakantie

Of je nu wel of geen kerst viert, het is voor iedereen heerlijk om de donkere dagen in december een tijdje niet vroeg op te hoeven te staan om naar school te moeten. Later naar bed, later opstaan en meer lekkere dingen eten kan wel zijn weerslag hebben op de glucosewaarden, hoe houd je die ook in de kerstvakantie goed?

  • Het belangrijkste is om vaak je glucosegehalte te meten en hoge waarden te corrigeren met extra insuline.
  • Probeer dagelijks voldoende beweging te nemen; maak als het winterzonnetje schijnt een lekkere wandeling of ga in de avond na de warme maaltijd eens in de buurt wandelen, kinderen vinden dat met alle lichtjes deze tijd ook heel leuk.
  • Plan een balansdag; als je een dag hebt gehad waarbij er veel is gegeten, eet je de dag erna bewust wat minder. Sla geen maaltijden over, maar maak gezonde keuzes. Neem niet alleen bij de warme maaltijd een ruime portie groente, maar eet ook groente tussendoor (plakjes komkommer, worteltjes) en bij de lunch groente als salade of in een zelfgemaakte groentesoep. Eet op de balansdag minimaal 2 porties fruit en zorg voor voldoende beweging.
  • Uitslapen mag, maar probeer niet te laat in de ochtend te ontbijten en eet niet te laat in de avond; later in de avond kan de insulinegevoeligheid anders zijn.
  • Vergeet geen insuline voor snacks in de avond die koolhydraten bevatten; zoals toastjes, oliebollen en appelflappen.

Tip voor een kerstkadootje: leuk tasje om diabetesspulletjes in mee te nemen of een leuk insulinepomptasje.

Hieronder een overzichtje van de hoeveelheid koolhydraten in kerst- en oud/nieuw-lekkers.

Voedingsmiddel/gerechtHoeveelheidKoolhydraten (gram)
Appelbeignet1 stuk = 115 gram20 gram
Appelflap (bladerdeeg)  1 stuk = 100 gram35 gram
Berlinerbol1 stuk = 80 gram35 gram
Kerststol1 plak = 55 gram29 gram
Kerstkransje schuim1 stuk = 11 gram10 gram
Kerstkransje chocolade1 stuk = 12 gram7 gram
Kerstkransje gevuld1 stuk = 11 gram8 gram
Kerstkransje koek (klein)1 stuk = 10 gram6 gram
Oliebol1 stuk = 65 gram21 gram

Bovenstaande portiegroottes zijn gemiddelden, weeg zo mogelijk even af hoe groot jouw oliebol etc. is. Voor een gezond voedingspatroon is het belangrijk de hoeveelheid suiker en vet zoveel mogelijk te beperken, neem daarom niet veel van bovenstaand lekkers.


De informatie op deze pagina is afkomstig van Diaboss. Laatst gewijzigd: 9 december 2020.

Diaboss is hét behandelcentrum voor kinderen en jongvolwassenen tot 25 jaar met diabetes in Amsterdam en omstreken. Hier krijgen kinderen en jongvolwassenen met diabetes 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg en ondersteuning bij vragen en problemen.
Lees meer >

Diaboss is een initiatief van:
BovenIJ Ziekenhuis OLVG Zaans Medisch Centrum