Koolhydraten

Koolhydraten is de verzamelnaam voor suikers en zetmeel. Dit zijn bijvoorbeeld melksuiker (in melkproducten), vruchtensuiker (in fruitsappen), suiker (in snoep, koek en drankjes) en zetmeel (in brood, aardappelen, rijst, deegwaren, peulvruchten). Al deze koolhydraten dienen als brandstof en leveren het lichaam energie. Koolhydraten worden in de darm omgezet in glucose. Deze glucose komt in je bloed terecht. Daarna wordt deze met behulp van insuline opgeslagen in de voorraadkamers (lever en spieren), waarna de glucose de uren na het eten geleidelijk aan weer vrijkomt als energiebron voor alle lichaamscellen. Door (koolhydraten) te eten stijgt dus je bloedglucose. Het is daarom belangrijk dat er evenwicht is tussen je voeding en de behandeling met insuline.

Suiker

Lange tijd dacht men dat pure suiker (= gewone kristalsuiker) sneller in het bloed wordt opgenomen dan bijvoorbeeld koolhydraten uit brood en aardappelen. Daarom mocht je vroeger geen suiker of producten met suiker eten. Nú weten we dat suiker en suikerbevattende producten gewoon deel uit kunnen maken van de voeding. Meestal adviseert de diëtist wel om het gebruik van “gewone” frisdranken, vruchtensappen en suiker, in bijvoorbeeld thee, te beperken.

Zoetstoffen

Zoetstoffen in light-frisdranken en ‘zoetjes’ die geen energie (=calorieën) en koolhydraten leveren kunnen een hulpmiddel zijn omdat zij geen invloed hebben op de bloedglucosewaarden. Om te voorkomen dat je teveel zoetstoffen binnenkrijgt is het belangrijk dat je hiervan niet meer neemt dan je diëtist je adviseert. Je kunt er namelijk diarree, hoofdpijn en winderigheid van krijgen.

Hoeveel koolhydraten mag mijn voeding bevatten?

Beperk de koolhydraten in je voeding niet. Per dag leveren koolhydraten ongeveer 50% van je benodigde energie. Dat komt neer op drie maaltijden per dag en soms ook nog wat tussendoor. De diëtist bespreekt dit met je.

Bekijk ook www.koolhydraatkenner.nl. Op deze website kun je onder meer een koolhydratentabel downloaden voor je smartphone. Deze vind je overigens ook in de Apple app store.

Je kunt ook een voedingswaarde-analyseweegschaal aanschaffen. Via internet (Google) kun je vinden waar je deze kunt kopen. Op deze weegschaal kun je voedingsmiddelen wegen, maar ook zien hoeveel koolhydraten erin zitten.

De verdeling van koolhydraten over de dag

De adviezen over de verdeling van koolhydraten over de dag is afhankelijk van de insulinetherapie. Bij 2x daags insuline is een vaste verdeling van koolhydraten noodzakelijk. Bij intensieve insulinetherapie (vier of vijf maal per dag een insuline-injectie met pen of pomp) wordt de hoeveelheid insuline bepaald aan de hand van de hoeveelheid die je eet, dit leer je van de diëtist, diabetesverpleegkundige en arts.

Hoeveel koolhydraten bevatten producten?

Het gehalte aan koolhydraten verschilt per product. Brood, fruit, melkproducten en snoep en koek bevatten koolhydraten. Vlees, kaas en (sommige) groenten bevatten geen of weinig koolhydraten. In de eettabel kun je zelf de hoeveelheid koolhydraten van producten opzoeken. Ook op de meeste etiketten van de producten staat het gehalte aan koolhydraten aangegeven. Zo kun je het zelf ook berekenen. Mocht je hulp nodig hebben – of er niet uitkomen dan kun je dit altijd aan je diëtist vragen.

Diaboss is hét behandelcentrum voor kinderen en jongvolwassenen tot 25 jaar met diabetes in Amsterdam en omstreken. Hier krijgen kinderen en jongvolwassenen met diabetes 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg en ondersteuning bij vragen en problemen.
Lees meer >

Diaboss is een initiatief van:
BovenIJ Ziekenhuis OLVG Zaans Medisch Centrum