Diabetes en sport

Sporten is goed voor iedereen, dus ook voor kinderen en jongvolwassenen met diabetes. Het levert zelfs een dubbelvoordeel op, want door te sporten heb je minder insuline nodig en werkt de insuline beter. Wel heb je iets meer kans op een hypo tijdens en na het sporten. Controleer daarom altijd je bloedglucose voordat je begint met sporten en na afloop. Houd er rekening mee dat het effect van sporten nog uren of zelfs dagen na het sporten gevolgen kan hebben voor je bloedglucose.

Voorkom een hypo tijdens het sporten

Je kunt op de volgende manieren een hypo voorkómen:

  • Gebruik minder insuline voor het sporten. Overleg met Diaboss wat voor jou de juiste hoeveelheid is.
  • Meet je bloedglucose in ieder geval vlak voor, tijdens en na het sporten.

en/of

  • Eet extra koolhydraten: de hoeveelheid is afhankelijk van hoe fanatiek en hoe lang je sport en welke sport je beoefent. Door uitproberen en regelmatig je bloedglucose te controleren, kom je erachter welke hoeveelheid het beste bij jouw lichaam past.

Hyperglykemie vóór het sporten

Als je bloedglucose te hoog is omdat er te weinig insuline in je lichaam is, kan je lichaam ketonen aanmaken. Door het gebrek aan insuline, kan er namelijk geen glucose bij je spiercellen komen. Je lichaam gaat dan energie uit vetcellen halen waardoor er ketonen ontstaan en je lichaam kan verzuren.

Zorg er dus voor dat je bloedglucose niet te hoog is vóór het sporten. Overleg met Diaboss wat een goede bloedglucosewaarde is.

Meer weten?

Kijk op de website van de Bas van de Goor Foundation (https://www.bvdgf.org/).

Diaboss is hét behandelcentrum voor kinderen en jongvolwassenen tot 25 jaar met diabetes in Amsterdam en omstreken. Hier krijgen kinderen en jongvolwassenen met diabetes 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg en ondersteuning bij vragen en problemen.
Lees meer >

Diaboss is een initiatief van:
BovenIJ Ziekenhuis OLVG Zaans Medisch Centrum